Obraz selektywnej zbiórki, sortowania, recyklingu, perspektyw i kierunków rozwoju według raportu “GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE” IOŚ PIB1, przedstawiliśmy w trzech odsłonach. Teraz pora na wnioski i zalecenia końcowe opracowane przez autorów raportu w ramach podnoszenia efektywności recyklingu.
Część 4. Podnoszenie efektywności recyklingu.
Unifikacja kodów
Autorzy raportu zwracają uwagę na brak jednolitej klasyfikacji selektywnie zbieranych odpadów plastikowych (żaden z kodów w katalogu odpadów nie odpowiada precyzyjnie zawartości żółtego kontenera). Stąd utrudnione jest stosowne porównywanie wyników zbieranych odpadów w ramach żółtej frakcji. Z tego względu postulowane jest przyporządkowanie jednolitego kodu klasyfikacji dla tej frakcji selektywnie zbieranych odpadów.
Jednolita klasyfikacja składu odpadów
Także dane dotyczące składu odpadów płynące z sortowni i od recyklerów, są różne od tych pochodzących z instytucji wykonujących badania odpadów (inna klasyfikacja odpadów z tworzyw sztucznych i surowców wielomateriałowych). W związku z tym również tutaj występują trudności z porównaniem. Opracowanie jednolitej klasyfikacji, zdaniem autorów raportu, byłoby również w tym przypadku jak najbardziej zasadne. Precyzyjna charakterystyka poszczególnych frakcji materiałowych dałaby możliwość lepszej oceny ich przydatność do recyklingu i dać asumpt do rozwoju rynku recyklingu materiałów jak dotąd niewykorzystywanych.
Rozszerzenie zakresu zbieranych informacji w obszarze danych ilościowych
Trudności sprawia także zbieranie i analiza danych ilościowych na temat segregacji i recyklingu, które różnią się w ramach poszczególnych organizacji – informacje pozyskiwane są różnymi metodami z wykorzystaniem różnych źródeł. Zakres zbieranych informacji nie obejmuje danych na temat kraju pochodzenia odpadów, miejsca ich wytworzenia (odpady opakowaniowe jednostkowe, opakowaniowe zbiorcze, transportowe z centrów handlowych, poprodukcyjne), rodzajów polimerów poddawanych przetwarzaniu w ramach recyklingu ze wskazaniem na konkretną instalację oraz wykorzystywanych technologii recyklingu.
Przyczyny istniejących trudności w zagospodarowaniu odpadów z plastiku
Dane wskazują, że ilość wykorzystywanych tworzyw sztucznych wzrasta o 6,8% rocznie, przy czym najszybszy wzrost odnotowuje branża opakowań. Odpady z plastiku stanowią około 15% całkowitej masy śmieci w strumieniu komunalnym (głównie odpady opakowaniowe i poużytkowe). Trudności w zagospodarowaniu tej frakcji odpadów wynikają nie tylko z jej wolumenu, ale przede wszystkim z dużej różnorodności materiałowej i produktowej.
Niskie poziomy odzysku oraz recyklingu tych odpadów wynikają nie tylko z niedostatecznego poziomu i jakości selektywnej zbiórki, ale również z niewystarczającej liczby instalacji do realizacji procesów recyklingu.
Zawartość żółtego kontenera charakteryzuje się niską jakością; wysokim zanieczyszczeniem, dużą różnorodnością i zróżnicowaniem pod względem rodzaju i rozmiaru. Wszystko to sprawia, że podczas sortowania i recyklingu masa zebranych selektywnie odpadów zmniejsza się nawet o 60-70%. To co wypada z obrotu surowcowego kierowane jest częściowo do odzysku energetycznego, najczęściej zaś na składowiska.
Z danych Plastics Recyclers Europe wynika, że najbardziej rozwinięty, także w Polsce, jest recykling butelek PET. Najbardziej niedostateczna jest z kolei liczba instalacji do przetwarzania folii PE/PP, odpadów PS i EPS oraz tacek PET zawartych w odpadach komunalnych. Problem stanowią także odpady pochodzące spoza strumienia odpadów komunalnych.
W związku z tym, zdaniem autorów raportu, nierealnym wydaje się osiągnięcie ustalonych pułapów recyklingu: 55% masy opakowań z plastiku do roku 2030 roku, jak również pozostałych wytycznych na kolejne lata. Szacunki wskazują, że dla osiągnięcia postulowanych wartości konieczna byłaby selektywna zbiórka odpadów w ilości stanowiącej minimum 90% całej masy odpadów wytwarzanych.
Podsumowując, przedstawiamy postulowane kierunki działań podnoszących wydajność zarządzania odpadami z plastiku w ramach GOZ, według autorów raportu.
Kierunki działań podnoszących efektywność recyklingu
Wyróżniają oni kilka kierunków działań w kontekście realizacji norm i założeń Europejskiego Zielonego Ładu:
- Zaprojektowanie oraz implementacja systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). To działania właściwe władzy ustawodawczej i wykonawczej w zakresie wdrożenia odpowiednich przepisów prawnych gwarantujących finansowanie wszystkich podmiotów biorących udział w obiegu plastikowych odpadów opakowaniowych, z uwzględnieniem zróżnicowania dopłat wynikającego ze stopnia recyklowalności poszczególnych tworzyw i produktów z nich wytworzonych. Częścią ROP powinno być także wprowadzenie systemu kaucyjnego dla opakowań z tworzyw sztucznych.
- Stosowanie zasad ekoprojektowania plastikowych opakowań i produktów z tworzyw sztucznych. Działania te muszą mieć na celu maksymalizację możliwości recyklingu danego wyrobu.
- Intensyfikacja selektywnej zbiórki plastików, zarówno w ramach strumienia odpadów komunalnych, przemysłowych, jak i pochodzących z sektora handlu oraz usług. System powinien być oparty na bezpośrednim (wyższa efektywność) pozyskiwaniu odpadów u źródeł (gospodarstwa domowe) i uzupełniany siecią punktów selektywnej zbiórki (PSZOK). Segregacja odpadów jest gwarancją ich wysokiej jakości, co z kolei przekłada się na efektywność recyklingu mechanicznego.
- Budowa nowych instalacji sortujących oraz modernizacja istniejących obiektów (obecnie tylko około 15% sortowni posiada zautomatyzowane linie, bez których efektywna segregacja nie jest możliwa). Szacunki wskazują na konieczność powstania do roku 2034 około 230 nowych obiektów o wydajności 10 000 ton rocznie (przy założeniach pracy na jedną zmianę).
- Budowa nowych zakładów recyklingowych dla odpadów, które nie mogą być przetwarzane w ramach obecnie istniejących instalacji. Potrzeby na lata 2028-2034 oszacowano na 1,0-1,3 mln ton odpadów rocznie. Zauważono także konieczność modyfikacji istniejącego systemu zbierania danych w zakresie recyklingu tworzyw sztucznych z powodu napływu zbyt ogólnikowych informacji uniemożliwiających szczegółowe opracowania planów inwestycyjnych w odniesieniu do recyklingu różnych rodzajów polimerów. Szczególnego namysłu wymagają także plany rozwoju recyklingu chemicznego, który stanie się niezwykle istotny w momencie wzrostu wolumenu selektywnie zbieranych odpadów plastikowych, a także konieczność przetwarzania materiałów kompozytowych i odpadów zabrudzonych.
- Zapewnienie możliwości współpracy wszystkich podmiotów z obszaru przetwórstwa tworzyw sztucznych (przedsiębiorcy, stowarzyszenia, platformy wymiany informacji, giełdy tworzyw sztucznych pierwotnych i recyklatów) oraz implementacji recyklingowych regulacji prawnych (inicjatywy ustawodawcze i konsultacje legislacyjne). Autorzy raportu zwracają także uwagę na prawdopodobną konieczność rewizji pakietu dyrektyw w zakresie wymaganych poziomów recyklingu plastikowych odpadów, ze względu na przyjęcie, ich zdaniem, zbyt wygórowanych poziomów.
- Rozwój instalacji do odzysku energetycznego (spalarnie), czyli konieczność rozwoju termicznego przekształcania odpadów nienadających się do recyklingu materiałowego i chemicznego w ramach produkcji energii w lokalnych ciepłowniach podłączonych do sieci miejskich.
- Edukacja prośrodowiskowa w ramach podnoszenia poziomu wiedzy społecznej w obszarze koniecznych działań i praktyk związanych z szeroko pojętą ekologią. Wymagane będzie zaangażowanie rządu, szkolnictwa, przemysłu tworzyw sztucznych, branży recyklingowej, pozarządowych organizacji oraz uruchomienie różnych inicjatyw społecznych.
- Edukacja społeczna dotycząca praktyk segregacji odpadów w kontekście zawartości żółtego kontenera.
- Zunifikowanie klasyfikacji odpadów z tworzyw sztucznych wykorzystywanej przez instytucje badawcze oraz sortownie i zakłady recyklingu oraz konieczność rozszerzenia zakresu przekazywanych informacji w ramach ukazania bardziej szczegółowego obrazu sytuacji. Precyzyjna charakterystyka poszczególnych frakcji materiałowych pozwoliłaby lepiej ocenić przydatność konkretnych odpadów do recyklingu, a nawet, jak twierdzą autorzy raportu, przyczynić się do rozwoju rynku recyklingu materiałów dotąd jeszcze niewykorzystywanych.
Co z treści raportu wynika dla przeciętnego obywatela? Jaka jest jego rola w ramach funkcjonowania Gospodarki w Obiegu Zamkniętym? Niewątpliwie związana jest ona z odpowiedzialnym i sumiennym wypełnianiem obowiązku segregacji odpadów z podziałem na konkretne frakcje. Wiedza dotycząca zawartości poszczególnych kontenerów oraz właściwych praktyk segregacji będzie się z upływem czasu upowszechniać i utrwalać. Zatem nie zważając na początkowe trudności, po prostu róbmy swoje: uczmy się segregować i segregujmy według przyjętych wytycznych i założeń.
1 GOSPODARKA ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE. Analiza możliwości i barier zagospodarowania odpadów z tworzyw sztucznych, pochodzących z selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a kwestie GOZ, Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, czerwiec 2021.